fredag 6 juni 2014

England är ett härligt trädgårdsland

När jag fyllde år i våras fick jag en trädgårdsresa i present av min mor. Jag, min syster och min mor var iväg tillsammans med 40 andra trädgårdsintresserade från hela Sverige med Maria Engblom och Rosebud's Tours. Det var en fantastisk resa.  Härliga medresenärer, välorganiserad resrutt, trevligt hotell och enormt inspirerande besöksmål. 

Jag upptäckte dessutom hur vackra irisar är. Att jag aldrig sett det tidigare?! 
Iris 'Magical Encounter'.  

Iris 'Jane Phillips'

Jag vill genast hem och omsätta idéerna till verklighet. Och jag vill resa iväg igen. Någon annanstans. Frågan är vart? 

Först ska jag njuta av minnena från denna resan. 
Här är en vy från Leyden, Roger Platts privata trädgård. Roger vann guld och best in show 2012 på Chelsea med en trädgård sponsrad av M&G. Vid vårt besök på Leyden höll han ett trevligt bildföredrag om hur hans trädgårds'bygge' gick till på Chelsea 2012. Mycket imponerande! 

Och ja, Chelsea Flower Show var riktigt häftigt!

Så här såg det ut: mycket folk, många kameror (i olika varianter) och mycket 'trädgård'. 

Det klart vi handlade lite också under resan. Vi hade med oss en tom hård resväska och den var fylld med 23 kg växter vid hemfärden. 
Krukan togs av och det mesta av jorden skakades försiktigt bort. In med rotklumpen i en plastpåse och sen ned i väskan. Packa ganska hårt så 'skramlar' inte växterna runt under hemresan. 
Tada! Fina resminnen. 

/Anna med engelska perenner 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar