söndag 15 juni 2014

Frisera lagerhägg

Dags att klippa till! 

Lagerhäggen Prunus laurocerasus 'Etna' har vuxit rejält sedan förra året. Fast det säger jag varje år. Den var lite långsam de första 3-4 åren hos mig men nu blir jag lika förvånad varje år över hur mycket den växer på en säsong. 

Alltså klipper jag den. Eftersom den står vid huvudstigen vill jag att den håller sig längs med stigen. Inte på eller ut över. 


Jag klipper inte med häcksax för det är bara EN buske och jag vill inte heller ha intorkade bladkanter från sönderklippta blad. Istället klipper jag in alla skott så att jag ser något eller några små skott innanför snittet. Jag försöker också 'luta' lodlinjen på buskens sida så att buskens bas är bredare än buskens topp. Det behöver inte vara stor skillnad och här har jag valt att busken är ca 10cm bredare ner till än upp till. Busken är ca 160cm hög. 

Se så bra det blev! Busken är friserad och hänger inte längre ut 40 cm över gången. Det syns inte så mycket att jag klippt in den rätt hårt för alla kvarvarande blad är hela och fina. Och en del skott i toppen på busken har jag lämnat helt oklippta. 

/Anna med sin nyfriserade buskpinne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar