torsdag 15 maj 2014

Dags att fröså vintergäck

När våren börjar vill jag ha gult. Gult som solen som jag saknat under den grå skånevintern. 

Vintergäcken, Eranthis , är ju bland de första gula som kommer upp och som jag gillar dem! Fast i den här trädgården fanns inga alls när vi flyttade hit. Eftersom jag under dessa 7 år grävt och flyttat runt alla växter för att kunna få igång jorden ordentligt, så har jag nästan inte satt några lökar alls. Inte lönt liksom när de ändå ska grävas upp 'om ett tag'... Fast jag kunde satt lökar i kruka. Ups, tänkte inte på det!

Nu, efter 7 år, när jag börjar komma dit jag vill med trädgårdens form är det dags att njuta av lökväxter också. Som vintergäck. Fast jag är snål och framtidsoptimist så jag frösår mina istället för planterar färdiga knölar. 

Fröna är färdiga kring midsommar här i Skåne och då är det inga problem att vittja de fröställningarna på ljusbruna frön. Fröna är mogna att plockas när fröställningarna precis ska till att öppna sig, bruna och lite torra. Om några fröställningar i plantbeståndet har öppnat sig och släppt sina frön kan man plocka allt man får tillgång till för då är alla frön tillräckligt mogna. I alla fall gäller det för vintergäck. 

Naturligtvis har du markägarens tillstånd att plocka frön. Och det brukar inte vara några problem. De jag hittills frågat har alla beredvilligt låtit mig plocka samtidigt som de skakat på huvudet åt min galenskap. 

När fröna är plockade tar man sig hem och sår dem så snart som möjligt. Om de måste ligga någon vecka eller ett par, så lägg lite fuktig jord i fröpåsen så mår just denna sortens frön bättre. 

Med 'så' menar jag att man kastar ut och sedan lätt myllar ner fröna i jordytan där man vill ha sitt solgula vintergäckshav. 

Välj gärna en häck eller perennrabatt i södervänt läge. Då kommer gäcken tidigt på våren och kan sedan få ha kvar sina gröna blad, och fröställningar, i skydd av häcken/de uppväxande perennerna. 

Det tar 3-4 år innan vintergäcken blommar första gången från frösådd. Sår man därför vintergäcksfrön 4 år i rad på samma plats kommer det alltså att snabbt bli ett rejält bestånd som sedan förökar sig själv. 

Sen kan man sitta där och njuta av alla dessa härliga små vårsolar innan växtsäsongen kommit igång på allvar. 

/Annas pinnar och perenner


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar