torsdag 15 maj 2014

Sten att bygga med

Sten att bygga med

Jag älskar sten. I alla möjliga former.  Det finns ett vackert användningssätt för varje sorts sten, det är jag helt övertygad om. Det kluriga är att hitta rätt. 

Till min trädgård hämtar jag sten från en gigantisk stenhög på en av gårdarna i nejden. Naturligtvis med tydligt tillstånd från markägaren. Det är ett krav tycker jag eftersom sten INTE ingår i allemansrätten. 
Min lilla bil och jag hämtar hem vad jag tycker att jag orkar lyfta i, lyfta ur och lyfta till tillfälligt lager på nuvarande projektplats. Handskar använder jag alltid. 

Sedan njuter jag av att leta vackra stenar. Stenar med 'rätt' form. Stora stenar. Lustiga stenar. Eller bara bra-att-ha-stenar. 

Nuvarande projekt är att lägga färdigt den sista delen av stödmuren runt solrabatten. 
Till vänster i bilden ovan saknas stenkanten som avgränsar rabatten från gången. 

Jag gör det enkelt för mig genom att 'bara' lägga stenarna. Det är ok för mig om jag lätt kan ändra rabatten om 10 år. 
Därför är mitt underarbete under stödmuren obefintligt. 

Stenarna läggs kallt (utan murbruk) och sänks bara ner så mycket i gångens grus som behövs för att de ska ligga stadigt. Några få till 10 cm kanske. 
Under gången ligger en markduk som sedan sticker upp bakom stenkanten och på så sätt håller rabattens jord på plats så den inte rinner ut vid kraftigt regn eller bevattning.

Nedan syns markduken som jag lägger stenarna mot. Rabattjorden skuffar jag mot stenkanten. Överskottet på duken, ovanför stenarna, klipper jag sedan av så dess kant ligger under jordytan. 


På det här sättet har jag byggt upp en rabatt med god naturlig dränering och med en stenkant som magasinerar värme till gryende vårtillväxt.  

Dessutom tycker jag det är snyggt och prydligt när jag tydligt ser var rabatten börjar och slutar mot gång/gräs. 

/Anna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar