fredag 30 maj 2014

Trädäck under stora granen. Del 2

Det tar sig!

Underarbetet har vi i stort sett struntat i. Det gör inget om inte trädäcket ligger mer än 10-15 år för sen vill vi garanterat ändra igen. Vi har därför gjort så lite som möjligt: inget grus/fyll eller packning, inga plintar/plattor och inga reglar. 

Vi jämnade ut ytan och mätte med vattenpass för att få det jämnt och med en aning lutning för vattenavrinning (1-2 cm/m = 1-2%). Sedan lade vi en markduk och efter det trädäcket. 

Trädäcket har skurats med skurborste och såpvatten. Nästan alla 'medel' för att göra rent träytor ute innehåller (naturligtvis) ämnen som är giftiga för växter och djur. Eftersom jag vill att mina växter bredvid trädäcket ska behålla hälsan bestämde jag mig för att det är fullt tillräckligt att rengöra med lite såpa i vattnet. 
Trädäcket består av två delar som möts mitt för stammen på granen. Det var på så sätt lätt att figursåga runt stammen redan innan däcket lades på plats. En mall gjordes i kartong men lite småjusteringar behövdes såklart. 
Nästa steg är att figursåga änden mot gångens stenmur. 
Vi märkte ut med penna direkt på däcket och sedan sågade vi. Den fantastiska trädsågen är så vass att den överträffade sticksågen med hästlängder. Vassa, snygga snitt med kanter som inte flisar sig. Sånt gillar jag. Den är inte så bra på skarpa svängar men det är å andra sidan inte den sticksåg jag har heller. 

Till sist justerade vi höjden och stabiliteten på däcket genom att lägga passbitar under däcket där det inte blivit helt jämnt. Lätt gjort med olika tjocka brädbitar som helt enkelt kilades fast där det sviktade mer än önskvärt. 

Nu är det för mörkt men imorn visar jag hur bra det blev. 

/Anna med avsågade, stora, platta pinnar (plankor)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar