tisdag 13 maj 2014

Vi får ett växthus. Del 3


En mulen lätt regnig torsdag kom Modern och Fadern och hjälpte till att få det lilla huset på plats. 
Huset placeras inne i köksträdgårdsdelen med bakre gaveln mot söder, ca 50 cm från staketet mot grannen, och dörren således åt norr. 

Ytan var röjd och vi bestämde oss för att lägga betongplattor som sockeln sedan skruvades fast i. Huset är bara på 5 m2 så en 35x70 cm platta lades i varje hörn. I våg. Marken lutar mer än man tror så det blir till att lägga någon sorts sockel i bakkanten så småningom, där sockeln idag ligger mer än en plattas höjd över markytan. 
I framkanten lade vi betongstenar som sockeln vilar på. Praktiskt att få en riktig tröskel att kliva över så inte sockeln deformeras av stora (och små) stöveltramp. 

De glas som fanns placerades på västra långsidan då denna sida syns från grillplatsen och avslutar gången genom köksträdgården. Jag tänker mig att det blir fint att placera ett blickfång precis vid växthusväggen som avslutning av den gången. Det kommer att synas fint från björnbärsportalen i gångens andra ände. 

Resten av rutorna får vi nog klura på. Jag tänkte mig först plastglas men det verkar inte finnas i bygghandeln längre. Alternativet då är förmodligen 4mm kanalplast som skulle gå utmärkt att sätta direkt i profilerna med de klämmor som finns. Kommande jobb blir alltså att få tag i kanalplast och klämmor. 

Just nu är jag mest bara glad att växthusstommen är på plats. 

/Annas pinnar och perenner

1 kommentar:

  1. Man ska ha ett växthus! Jag och Åke ska också ha ett! Snart, jippi! Bra, nu kan vi kika på hur ni gör och tänker....

    SvaraRadera